In deze bijlage worden de budgetneutrale mutaties verwerkt en toegelicht per programma (bedragen x € 1.000).
Omschrijving (- = nadeel en + = voordeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | I/S | Effect |
Programma 1 Publiekdiensten | |||||||
Harmonisatie leges APV en bijzondere wetten | -10 | -11 | -11 | -11 | -11 | S | Lagere baten |
Harmonisatie doorbelasting facilitair | - | 103 | 106 | 154 | 158 | S | Lagere lasten |
Programma 2 Samenleving | |||||||
Natuurveld Rugbyclub | - | -5 | -5 | -5 | -5 | S | Hogere lasten |
Watersportvereniging nieuw havenkantoor | -58 | -8 | -8 | -8 | -8 | S | Hogere lasten |
Dekking nieuw havenkantoor binnen budget sport en recreatie | 58 | 8 | 8 | 8 | 8 | S | Lagere lasten |
Harmonisatie budgetten SMW/Altra | -104 | -107 | -110 | -112 | -112 | S | Hogere lasten |
Harmonisatie budgetten SMW/Altra | 103 | 104 | 104 | 104 | 104 | S | Lagere lasten |
Uitgaven Lokaal preventie akkoord | -50 | - | - | - | - | I | Hogere lasten |
Dekking Lokaal preventie akkoord via SPUK | 50 | - | - | - | - | I | Hogere baten |
Formatie uitbreiding Wmo-consulenten | -100 | -207 | -213 | -219 | -226 | S | Hogere lasten |
Scootmobielstallingen | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 | S | Hogere lasten |
Dekking: herschikking budget beschermd wonen t.b.v. knelpunten Wmo | 150 | 257 | 263 | 269 | 276 | S | Lagere lasten |
Programma 4 Milieu | |||||||
Herwaarderen formatie straatreiniging | -22 | -23 | -24 | -25 | -25 | S | Hogere lasten |
Dekking herwaardering formatie straatreining: ASH/rioolheffing/straatreiniging | 22 | 23 | 24 | 25 | 25 | S | Hogere baten |
Onttrekking voorziening afvalstoffenheffing | 225 | - | - | - | - | I | Lagere lasten |
Opbrengsten afvalstoffenheffing (tarieven 2022) | -225 | - | - | - | - | I | Lagere baten |
Formatie-uitbreiding afvalbeheer | -265 | -274 | -281 | -289 | -298 | S | Hogere lasten |
Dekking formatie uitbreiding ASH: afvalstoffenheffing en exploitatiebudget | 265 | 274 | 281 | 289 | 298 | S | Hogere baten |
Programma 5 Bereikbaarheid | |||||||
Aanvullend krediet damwand van brug tot brug | - | -4 | -4 | -4 | -4 | S | Hogere lasten |
Parkeerexploitatie: 1 FTE parkeermanager | -113 | -116 | -120 | -123 | -127 | S | Hogere lasten |
Parkeerexploitatie: egalisatiereserve parkeren | -61 | -64 | -65 | -68 | -70 | S | Hogere lasten |
Dekking Parkeerexploitatie: aframen FTE handhaving | 174 | 180 | 185 | 191 | 197 | S | Lagere lasten |
Programma 6 Beheer openbare ruimte | |||||||
Omzetten egalisatiereserve begraafrechten naar voorziening | 78 | 78 | 78 | 78 | 78 | S | Lagere lasten |
Krediet houten bruggen 2022 | - | -21 | -20 | -20 | -20 | S | Hogere lasten |
Dekking houten bruggen 2022 uit exploitatiebudget BOR | - | 21 | 20 | 20 | 20 | S | Lagere lasten |
Krediet takkenversnipperaars bomenploeg | - | -8 | -8 | -8 | -8 | S | Hogere lasten |
Dekking takkenversnipperaar uit exploitatiebudget BOR | - | 8 | 8 | 8 | 8 | S | Lagere lasten |
Krediet wegen asfalt Beemster | - | -87 | -15 | -15 | -14 | S | Hogere lasten |
Dekking krediet wegen asfalt Beemster uit exploitatiebudget groen, OVL en KW | - | 83 | 15 | 15 | 14 | S | Lagere lasten |
Programma 7 Ruimtelijke ordening | |||||||
Harmonisatie doorbelasting facilitair | - | -103 | -106 | -154 | -158 | S | Hogere lasten |
Krediet kerktoren Middenbeemster | - | -1 | -1 | -1 | -1 | S | Hogere lasten |
Programma 8 Veiligheid | |||||||
Harmonisatie leges APV en bijzondere wetten | 10 | 11 | 11 | 11 | 11 | S | Hogere baten |
Overzicht Overhead | |||||||
Formatie-uitbreiding Wet Open Overheid | -205 | -212 | -218 | -224 | -231 | S | Hogere lasten |
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen | |||||||
Uitwerking decembercirculaire 2021: versterking gemeentelijke dienstverlening | 433 | 440 | 433 | 451 | 481 | S | Hogere baten |
Uitwerking decembercirculaire 2021: extra middelen salarissen zorg | 463 | 468 | 476 | 491 | 491 | S | Hogere baten |
Dekking stelpost lpo: toevoeging middelen salarissen zorg vanuit GF | -463 | -468 | -476 | -491 | -491 | S | Hogere lasten |
Dekking stelpost uit gemeentefonds: formatie uitbreiding Wet Open Overheid | 205 | 212 | 218 | 224 | 231 | S | Lagere lasten |
Dekking stelpost lpo: harmonisatie budgetten SMW/Altra | 1 | 3 | 5 | 8 | 8 | S | Lagere lasten |
Dekking diverse kredieten uit stelpost vertraagde investeringen | - | 15 | 10 | 10 | 10 | S | Lagere lasten |
Opnemen stelpost taakmutatie GF versterking gemeentelijke dienstverlening | -433 | -440 | -433 | -451 | -481 | S | Hogere lasten |
Resultaatbestemming | |||||||
Omzetten egalisatiereserve begraafrechten naar voorziening | -78 | -78 | -78 | -78 | -78 | S | Lagere lasten/baten |
Saldo | - | - | - | - | - |
Bij de samenvoeging van de begrotingen van Purmerend en Beemster zijn hier en daar budgetten op een verkeerde plek in de begroting beland. Dit geldt voor de leges APV en bijzondere wetten en doorbelastingen bij facilitair. Dit wordt hier hersteld. Het betreft verschuivingen tussen tussen de programma's 1 Publieksdiensten, 7 Ruimtelijke ordening en 8 Veiligheid.
Ter afronding van sportcomplex de Beuk aan de Van IJsendijkstraat 365 wordt voor Rugbyclub Waterland (RCW) een 2e rugbyveld (natuurgrasveld) aangelegd. Voor de aanleg van het natuurveld moet de bestaande grondlaag vervangen worden. In de oorspronkelijke raming is rekening gehouden met aan te voeren en af te voeren grond vanuit het gemeentelijk gronddepot. Uit recent onderzoek is gebleken dat de beschikbare grond van het gemeentelijk gronddepot van onvoldoende kwaliteit is, waardoor grond van juiste kwaliteit elders aangekocht- en aangevoerd moet worden. Hierdoor zullen de kosten € 87.000 hoger uitvallen. Voorgesteld wordt om hiervoor een extra krediet van € 87.000 in 2022 beschikbaar te stellen, dat in 10 jaar afgeschreven. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten vanaf 2023 worden gedekt uit de stelpost vertraagde investeringen.
De Watersportvereniging Purmerend neemt afscheid van haar groene cabine aan het Whereplantsoen met daarin sanitaire voorzieningen en het kantoor van de havenmeester. Er komt een nieuw onderkomen in de oude garage op Whereplantsoen 10. De huidige groene cabine is te klein en voldoet niet meer aan de eisen van het groeiend aantal watersporters dat Purmerend aan doet. Hierdoor is er sprake van structureel hogere huurlasten van € 7.800 en éénmalige verbouwingskosten van € 50.000 voor de inrichting. Deze hogere lasten kunnen worden gedekt binnen het beleidsveld sport & recreatie.
Bij de samenvoeging van de begrotingen van Purmerend en Beemster zijn hier en daar budgetten op een verkeerde plek in de begroting beland. Zo zijn de budgetten van SMW Beemster abusievelijk onder het beleidsveld onderwijs geplaatst. Deze budgetten worden herschikt naar het beleidsveld jeugd en vanaf 2022 geïndexeerd met 2,5%. De dekking van de indexatie komt uit de stelpostloon-/prijsontwikkeling.
Purmerend heeft voor 2022 een specifieke uitkering lokaal preventieakkoord ontvangen van incidenteel € 50.000.Deze beschikking is toegekend om meer in te zetten voor gezondheidspreventie. Het bevat concrete maatregelen om roken, overgewicht en overmatig alcoholgebruik tegen te gaan. Daarnaast is er ruimte om in te zetten op achterliggende problematiek zoals schulden, armoede en eenzaamheid. Purmerend bepaalt zelf welke problematiek centraal staat: de lokale behoefte is vaak leidend. Tegenover deze hogere baten staan ook hogere lasten. De verantwoording over de besteding van deze specifieke uitkeringen verloopt via de verantwoordingsmethode SiSa.
Voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zien we een toenemende werkdruk bij de consulenten doordat meer unieke inwoners gebruik maken van de Wmo, inwoners mondiger zijn geworden en de problemen complexer. Hierdoor kost het stellen van een indicatie meer tijd, zijn er meer (complexe) lopende indicaties en is de rol van de consulent breder en intensiever is geworden. Tot nu toe is dit opgelost door consulenten op inhuurbasis in te zetten. Om als gemeente de zorg te kunnen bieden die we willen en daarmee de juiste ondersteuning aan onze inwoners te geven is het nodig de formatieruimte op te hogen met 2,5 fte.
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor landelijk beleid om langer thuis wonen mogelijk te maken. Gebruik van scootmobiel is voor veel ouderen essentieel om zelfstandig te kunnen blijven wonen. In de meeste complexen waar ouderen wonen zijn onvoldoende of niet volledige passende stallingen voor scootmobielen aanwezig. In de prestatieafspraken is vastgelegd dat corporaties en de gemeente dit gezamenlijk aanpakken. Corporaties nemen deze kosten waar mogelijk mee in hun onderhoudsplan, maar in veel complexen gaat het om meer dan dat. Gezien het belang bij passende woningen en dat het hier geen individuele voorzieningen (Wmo-maatwerk) betreft is er structureel € 50.000 benodigd om dit mogelijk te maken.
Deze knelpunten kunnen binnen het beleidsveld maatschappelijke ondersteuning worden gedekt door herschikking van het budget beschermd wonen.
Door de groei van de stad is het hoognodig de straatreinigingsteams te optimaliseren. Dit vraagt om een andere beloning. Zo kan de gevraagde dienstverlening op het gebied van straatreiniging worden gewaarborgd. Hiervoor is een gewijzigde inschaling van 8,82 fte noodzakelijk. Deze kosten worden gedekt binnen de afvalstoffen- en rioolheffing en het exploitatiebudget straatreiniging voor elk 1/3 deel.
Purmerend groeit, hierdoor is het nodig om het aantal chauffeurs/beladers uit te breiden met 4,2 fte om de gevraagde dienstverlening op het gebied van afvalinzameling te kunnen waarborgen. De totale formatie-uitbreiding vanaf 2022 bedraagt € 265.000 en wordt voor € 197.000 gedekt uit de afvalstoffenheffing. Het overige deel van € 68.000 kan worden gedekt binnen de exploitatie budgetten afvalbeheer. Als resultaat hiervan vindt er voor 2022 een onttrekking plaats van € 205.000 aan de voorziening afvalstoffenheffing. Vanaf 2023 wordt dit meegenomen in de tariefsberekening.
Voor het vervangen van een stuk damwand tussen Kooimanbrug en Hoornsebrug is een krediet van € 100.000 voor respectievelijk de herinrichting en aansluitingen op het openbaar gebied locatie PostNL. Uit recente raming is gebleken dat de kosten voor het vervangen van de damwand € 110.000 hoger uitvallen dan de geraamde € 220.000. De grootste overschrijding wordt veroorzaakt door de snel stijgende staalprijzen in de wereld. Daarnaast blijkt uit nieuwe berekeningen dat de verankering circa 10 meter dieper moet komen dan de eerder verwachte 1e zandlaag. Dit extra krediet van € 110.000 in 2022 wordt in 40 jaar afgeschreven. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten vanaf 2023 worden gedekt uit de stelpost vertraagde investeringen.
In 2019 is besloten om voor de parkeergarage stadhuis een bestemmingsreserve te vormen en deze o.a. te voeden met de opbrengsten van de tariefsverhoging om zo de kapitaallasten van de nieuwe garage van dekking te voorzien. Die doorrekeningen van 2019 waren gebaseerd op aannames door ontbreken van veel informatie, maar we zien daarop inmiddels afwijkingen die overigens door corona weer slecht te verifiëren zijn.
In de huidige begroting zit een doorrekening van handhavingskosten aan de parkeerexploitatie. Als gevolg van aannames uit 2019 is zo’n 14 fte aan parkeerhandhaving opgenomen. Inmiddels zijn alle kosten en baten van parkeren doorgerekend en gebleken is dat de doorrekening van handhavingskosten aan de parkeerexploitatie te hoog is. Een realistischer beeld is 11 fte. Als de parkeerexploitatie als een resultaat van relevante kosten en opbrengsten wordt gezien, dan moet de handhavingsformatie gecorrigeerd worden. Deze 3 fte wordt op dit moment gebruikt voor afhandeling van meldingen in de openbare buitenruimte. Het is belangrijk dat we op deze meldingen kunnen blijven reageren en deze afhandelen door de benodigde formatie aan te houden, maar op een juiste manier in de begroting te borgen. Hiervoor is dekking gezocht binnen de algemene middelen en verwerkt als onvermijdelijke ontwikkeling (onderdeel C Kadernota).
Het verschil, de aframing van 3 fte formatie vanuit de parkeergelden, wordt ingezet voor het opnemen van 1 fte parkeermanager in de begroting vanaf 2022. Het restant wordt toegevoegd aan de egalisatiereserve parkeren.
In de jaarrekening 2021 is de egalisatiereserve begraafrechten omgezet in een voorziening. De storting in de reserve op het overzicht reservemutaties moet daarom omgezet worden in een storting in de voorziening afkoopsommen begraafrechten op programma 6. Dat wordt hier ter besluitvorming voorgelegd.
Het areaal houten bruggen, vallend onder het integraal beheerplan openbare ruimte, is grotendeels in slechte staat. Regulier onderhoud uit de basisonderhoudscyclus is niet meer afdoende om de situatie te verbeteren. Veroudering is onomkeerbaar. De gehele functie van de bruggen kan op korte termijn (kleiner dan 5 jaar) in gevaar komen. Gerichte monitoring en grootschalige vervanging is nodig om veiligheidsrisico’s te beheersen. Vanwege de veiligheidsrisico dienen meerdere bruggen eerder vervangen worden. Deze bruggen bevinden zich in fiets-/wandel/strooiroutes. Daarnaast zijn, door het vanaf 1 juli 2021 gewijzigd bouwbesluit en de explosief gestegen grondstofprijzen, de vierkante meter prijzen van de bruggen fors zijn gestegen. Voor 2022 is er een benodigd krediet nodig van € 1,8 miljoen, waarvan € 918.090 reeds beschikbaar is. De aanvraag voor een extra krediet bedraagt € 881.910 en wordt in 75 jaar afgeschreven (hout wordt vervangen door composiet). De hieruit voortvloeiende kapitaallasten vanaf 2023 worden gedekt uit het exploitatiebudget programma beheer openbare ruimte.
Op dit moment wordt er gewerkt met een grote en een kleine takkensnipperaar binnen de bomenploeg. Voor de reguliere groenploegen is een 2e kleine takkensnipperaar broodnodig als er snoeiklussen in wijken moeten gebeuren. Voorgesteld wordt om over te gaan in 2022 tot aanschaf van een (kleine) takenversnipperaar van € 60.000 met een afschrijvingstermijn van 8 jaar. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten vanaf 2023 worden gedekt uit het exploitatiebudget programma beheer openbare ruimte.
Voor de uitbreiding van de werkgrens van het project Zuiderweg richting de A7 dient het uitvoeringsbudget opgehoogd te worden, omdat blijkt dat dit asfalt ook van de gemeente is en in slechte staat is. Hierbij worden ook de aansluitingen met de Wouter Sluislaan en Dirk Dekkerstraat verkeerskundig aangepast. Voorgesteld wordt een extra krediet van € 95.000 in 2022, dat in 25 jaar wordt afgeschreven.
Het Noorderpad tussen de Purmerenderweg en de Oostdijk te Zuidoost-Beemster is aan onderhoud toe. In het bestaande asfalt zijn reeds diverse schades en reparaties zichtbaar. Ook hebben nutsbedrijven werkzaamheden aan de kabels en leidingen verricht waardoor het asfalt is opengezaagd. Daarnaast voldoet openbare verlichting niet meer aan de huidige eisen en is de doorstroming van de sloot langs de weg niet zo goed. Er is € 200.000 nodig voor wegen in 2023, dat wordt afgeschreven in 25 jaar. De aanpassingen openbare openbare verlichting, groen en duiker zijn onder de activeringsgrens en worden gedekt uit het exploitatiebudget programma beheer openbare ruimte.
De hieruit voortvloeiende kapitaallasten vanaf 2023 worden gedekt uit de stelpost vertraagde investeringen.
De aanbesteding van de werkzaamheden voor openstelling van de kerktoren in Middenbeemster, (zodat bezoekers kunnen uitkijken over de droogmakerij) is hoger uitgevallen dan het beschikbare krediet. Eind maart 2021 stelde de gemeenteraad van Beemster een krediet van € 175.000 beschikbaar voor de openstelling. Uitgangspunt was daarbij wel dat het project kostenneutraal zou zijn voor de gemeente. Het plan wordt uitgevoerd door de Stichting Promotie Beemster Werelderfgoed, die de investering over een periode van 30 jaar terugbetaalt. Door het verkopen van toegangskaarten voor het beklimmen van de toren om te genieten van het uitzicht, zou de investering over 30 jaar door de stichting worden terugbetaald. Bij de uitvoering van dit project blijken meerkosten te zijn gemaakt. Om te voorkomen dat de businesscase niet langer haalbaar zou zijn, heeft het college van Beemster besloten deze meerkosten van € 20.000 voor eigen rekening te nemen en een extra krediet beschikbaar te stellen. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten vanaf 2023 worden gedekt uit de stelpost vertraagde investeringen.
De Wet Open Overheid is de opvolger van de Wet Openbaarheid Bestuur en treedt per 1 mei 2022 in werking. Er komt een plicht tot actief openbaar maken van alle overheidsinformatie die openbaar is, in plaats van het openbaar maken op verzoek. In het gemeentefonds zijn in 2021 incidentele en structurele middelen beschikbaar gesteld om gemeenten in staat te stellen deze wet te implementeren door hun systemen te verbeteren, medewerkers op te leiden en processen en de organisatie aan te passen. Deze wetswijziging heeft als gevolg dat WOO verzoeken binnen twee weken digitaal afgehandeld moeten worden. Deze afhandelingstermijn is korter dan we gewend zijn en ook de werkprocessen zijn hierop niet ingericht. Voor de implementatie is 3 fte formatie uitbreiding benodigd voor een regisseur en voor scancapaciteit (2 fte). Deze worden geraamd op het overzicht overhead (daar worden de ondersteunende functies van de gemeente geraamd). Voor deze scancapaciteit wordt gedacht aan de inzet vanuit het sociaal rendement. De benodigde capaciteit kan worden gedekt uit de reservering vanuit het gemeentefonds (overzicht algemene dekkingsmiddelen). Het restant van deze reservering wordt toegevoegd aan de algemene middelen (zie onderdeel dekkingsplan).
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Uitgaven: formatie uitbreiding WOO (3 fte) | 205.035 | 212.060 | 218.166 | 224.447 | 230.914 |
Dekking: middelen gemeentefonds WOO (alg.dek.mid.) | 250.632 | 284.432 | 319.763 | 353.185 | 353.181 |
Toevoeging begrotingssaldo | 45.597 (V) | 72.372 (V) | 101.597 (V) | 128.738 (V) | 122.271 (V) |
Een aantal onderdelen is hierboven in de programma's en het overzicht overhead al toegelicht. Nu wordt volstaan met de toelichting op de onderdelen uit de decembercirculaire 2021.
Versterking gemeentelijke dienstverlening
De afgelopen jaren heeft de Toeslagenaffaire laten zien dat rechtvaardige dienstverlening en goede rechtsbescherming geen vanzelfsprekendheden zijn. Alle overheidsdiensten, zeker ook de gemeenten, voelen de urgentie om de dienstverlening aan mensen in kwetsbare posities te verbeteren en het geschade vertrouwen in de overheid te herstellen. Het kabinet stelt onder andere voor om de uitvoeringscapaciteit bij de overheid te versterken en extra ondersteuning te bieden aan mensen in kwetsbare posities. Dit is een gezamenlijke opdracht voor het Rijk, de uitvoeringsorganisaties en de medeoverheden. Hiervoor heeft het Rijk structureel aanvullende middelen vrijgemaakt. Voor gemeenten is per direct tot en met 2027 per jaar € 150 miljoen beschikbaar vanuit het gemeentefonds. De verwachting is dat de benodigde transitie in de dienstverlening niet in 2027 zal zijn voltooid. De VNG en het Rijk hebben daarom afgesproken vroegtijdig met elkaar in gesprek te gaan over de financiering voor de periode na 2027. De inzet is bedoeld ter ondersteuning van mensen in kwetsbare posities en ter voorkoming dat mensen in zo’n positie terechtkomen.
De gemeentelijke middelen zijn toegekend in het kader van:
1. meer capaciteit voor de uitvoering van de dienstverlening;
2. extra ondersteuning voor mensen met complexe problematiek;
3. bij meervoudige problematiek betere coördinatie tussen de uitvoerders;
4. versterken van het leervermogen om de uitvoering continu te verbeteren.
Voor Purmerend gaat om ruim € 0,4 miljoen in 2022 oplopend naar bijna € 0,5 miljoen in 2026. Deze middelen staan nu gereserveerd bij de de algemene dekkingsmiddelen in afwachting van een plan om te bezien hoe deze middelen het beste ingezet kunnen worden ter ondersteuning van mensen in kwetsbare posities en ter voorkoming dat mensen in zo’n positie terecht komen.
Extra middelen salarislasten zorgdomein (jeugd en Wmo)
In de decembercirculaire 2021 is er voor jeugd en Wmo een bedrag beschikbaar gesteld van € 463.000 in 2022 dat oploopt naar € 481.000 in 2026 (dit is Purmerend en Beemster samen). Dit bedrag is toegevoegd aan de collectieve stelpost prijs-/loonontwikkeling. De doorrekening van de indexatie op de zorgsalarissen voor de aanbieders (onderdeel D indexatie zorgsalarissen jeugd en Wmo) ligt gemiddeld € 0,4 miljoen hoger dan de compensatie vanuit het Rijk.
Dit onderdeel is toegelicht in de programma's.